Centrul Internațional pentru Educație a găzduit în perioada 11-12 septembrie 2022 primul Eveniment de Multiplicare din cadrul proiectului internațional Gaming 4 Skills.  🎮

Evenimentul a avut loc la Școala Gimnazială „Alexandru Ștefulescu”, Târgu-Jiu și a implicat 65 de profesori.

International EduCenter a deschis activitatea prin prezntarea obiectivelor proiectului și desfășurării unei scurte sesiuni de Brainstorming împreună cu cei prezenți. Subiectele abordate au fost:
  • Ce știți despre jocurile  video? 
  • Câți din elevii pe care îi aveți în clasa v-au împărtășit că au o pasiune pentru jocurile video? 
  • Ați folosit sau v-ați gândit să folosiți vreodată jocurile video ca și instrument educațional? 
  • Considerați că jocurile video sunt benefice? Argumentați 

Concluziile desprinse din răspunsurile majorității au fost că profesorii sunt informați cu privire la gradul de popularitate al jocurilor video în rândul tinerilor din diverse surse cum ar fi: elevii de la clasă, proprii copii, social media, televizor, etc. Majoritatea au confirmat că aproapte toți elevii lor sunt jucători, însă doar o parte dintre profesorii au considerat să includă jocurile la clasă.

Mulți dintre cei prezenți nu consideră că toate jocurile pot avea un impact pozitiv asupra elevilor ci mai degrabă că le afectează capacitatea de concentrare și învățare.

Pornind de la aceste concluzii, reprezentanții International EduCenter au prezentat câteva dintre beneficiile jocurilor video, cum ar fi:

  • Stimulează creativitatea
  • Stimulează spiritul de echipă și comunicarea
  • Dezvoltă capacitatea de concentrare
  • Reduc stresul
  • Îmbunătățesc capacitatea de luare a decizilor

Fiecare beneficiu a fost argumentat cu situații din viața reală, cu exemple din jocurile video existente pe piață.

După discutarea beneficiilor jocurilor video în rândul tinerilor, gazdele au adresat din nou câteva întrebări celor prezenți:

  • Sunteți de acord cu argumentele aduse în susținerea beneficiilor menționate? 
  • Considerați că acum ați putea folosi jocurile ca instrument educațional? 
  • Cum credeți că s-ar comporta elevii dvs. în timpul unei ore de curs în care folosiți jocurile video pentru predare? 
  • Considerați ca există suficiente resurse digitale pentru acest lucru? 

Majoritatea au răspuns că argumentele aduse au fost realiste și că ar lua în considerare implementarea a cel puțin o oră de curs utilizând jocuri video. Toți cei prezenți au admis că în timpul unei astfel de ore, elevii cu siguranță ar fi mai atenți și interesați de conținut. Resursele de care dispun, potrivit răspunsurilor primite, sunt suficiente, însă există o lipsă de informare cu privire la metodele de a folosi într-un mod corect jocurile video ca și instrument de predare-învățare.

Au fost prezentate produsele intelectuale obținute în cadrul parteneriatului:

  • Ghid de bune practici – Abordarea practică a jocurilor video la clasă – poate fi descărcat aici
  • Broșură despre jocurile video în educație – poate fi accesată pe gaming4skills.eu

Broșura servește drept introducere în ce sunt jocurile video și cum pot fi introduse în procesul de predare-învățare.

Secvențele reprezintă  planuri de lecție care includ jocurile video ca instrument principal de predare. Acestea sunt împărțite în 4 categorii:

  • Secvențe pedagogice cu rol de spectator – IO3
  • Secvențe pedagogice cu rol de creator – IO4 
  • Secvențe pedagogice singleplayer – IO5
  • Secvențe pedagogice multiplayer. – IO6

Secvențele pot fi accesate aici și sunt disponibile în toate cele 5 limbi ale proiectului:  engleză, română, spaniolă, greacă și franceză.

După prezentarea secvențelor și a broșurii, a fost organizată o sesiune de întrebări și răspunsuri.

Printre întrebările profesorilor prezenți s-au aflat următoarele:

  • Sunt secvențele gratuite? 
  • Sunt adaptabile? 
  • Există o secvență pentru toate materiile? 
  • Aceste secvențe au fost vreodată testate la noi în țară? Dacă da, care au fost rezultatele? 

La întrebarea despre gratuitate, li s-a explicat că acestea nu implică nici un fel de cost (mai puțin dacă se dorește achiziționarea unui anumit joc video) și că sunt disponibile pe site, de unde oricine le paote descărca și utiliza.

Secvențele sunt adaptabile, împărțite pe materii și nivel de vârstă, iar testarea lor a avut loc în România, în peste 200 de școli. Rezultatele au fost îmbucurătoare, iar feedback-ul primit a fost unul pozitiv.

Reprezentanții Centrului Internațional pentru Educație au prezentat desfășurarea workop-ului de creare a jocurilor video, susținut în județul Gorj, cu elevii Școlii Gimnaziale „Alexandru Ștefulescu”, Târgu-Jiu.

Jocul creat de elevi folosind tema celebrului joc „Flappy Births” a fost arătat, iar dascălii și-au exprimatpărerea despre munca elevilor.

Toți au găsit jocul ca fiind creativ și au fost plăcut impresionați de implicarea de care au dat docadă elevii.

Pentru a explica copiiilor pasii de a crea un joc video, facilitatorul a folosit secvențele pedagogice cu rol de creator, iar activitatea s-a desfășurat armonios.

În timpul prezentarii, accentul a fost pus pe faptul că nu calitatea sau grafica produsului final au fost obiectivele workshop-ului, ci întregul proces de creare. Tinerii au fost nevoiți să lucreze în echipă, să comunice și să fie creativi.

Majoritatea profesorilor prezenți au afirmat că vor încerca și ei cu elevii de la clasă o astfel de activitate.

Activitatea s-a încheiat cu următoarele concluzii:

  • Jocurile video pot servi drept instrument educațional atâta timp cât sunt utilizate controlat și cu un scop bine definit.
  • Elevii sunt mult mai atrași de orele de educație digitală decât de orele tradiționale de curs. 
  • Toate resursele create în cadrul proiectului Gaming 4 Skills sunt gratuite și disponibile și în limba română.
  • Profesorii vor încerca să implementeze, cel puțin odată, o oră de curs utilizând o secvență pedagogică.